Direktlänk till inlägg 2 februari 2011
Ljud från utställningens monitorer och högtalare stör, samspelar och blandas med varandra till ett brus som höjs och sänks som andhämtning.
Dror Feiler använder själv ordet kakafoni om "Ondinonnk - de ouppfyllda önskningarnas språk", verket som finns innanför entrén. Under tio års tid har han filmat gatumusikanter runtom i världen, för att låta dem tona fram en efter en och tillsammans skapa ett myller av ljud och musik.
- Rytmen i bilderna är uppbyggd som en fuga i Bachstil med 16 stämmor. Jag gillar massljud. Att lyssnaren kan zooma in och ut ur det och hitta olika saker varje gång, säger han.
Interference betyder enligt ordboken bland annat störning och kollision. Det är precis vad Gunilla Sköld Feilers stillsamma, mjuka och poetiska bilder av kragar utsätts för, där de hänger mitt emot gatumusikerna och alla deras ljud.
- Så länge det finns liv finns det störning, säger hon.
Dror Feiler lägger till:
- Konsten påverkar livet, men vi vet inte riktigt hur. Precis så är det med ljuden och konstverken här inne.
Ett team
Hon är bildkonstnär, han utbildad musiker. Numera ser de sig som ett team, där den enes idéer samverkar och utvecklas tillsammans med den andres.
Ett gemensamt projekt är "Snövit och sanningens vansinne" från 2004, som blev hett internationellt nyhetsstoff efter att Israels ambassadör saboterat det. Installationen bestod bland annat av en bassäng med rödfärgat vatten där en bild av en kvinnlig palestinsk självmordsbombare flöt på en liten båt. Amabassadören såg verket som en provokation, medan makarna Feiler framhöll att tanken var att visa på våldets konsekvenser.
Motstridiga känslor
Under namnet "Once upon a time in the middle of winter" har de nu dokumenterat det tumultartade efterspelet till händelsen. Tidningsurklipp, bilder, tv-inslag, den lilla båten, färgerna som användes för att färga vattnet, allt finns här.
Gunilla Sköld Feiler har i dag motstridiga känslor inför allt som hände.
- Det finns flera olika dimensioner. Vi blev dödshotade och jag fick fruktansvärda samtal om vad man ville göra med Dror. Jag klarade inte det utan drog mig undan. Han är uppvuxen med motstättningarna och kunde ta debatten på ett annat sätt. Samtidigt innebar händelsen att vi blev kända, men det förde också med sig att jag ibland uppfattades som en hårdför politisk konstnär. Det är jag inte, säger Gunilla Sköld Feiler. Sedan lägger hon till:
- När jag gifte mig med Dror Feiler gifte jag mig också med konflikten mellan Israel och Palestina.
Det blev inte minst tydligt i maj förra året när han var en av dem som deltog i hjälpkonvojen till Gaza som bordades av israelisk militär. Nio turkiska aktivister dödades.
För många konstintresserade Linköpingsbor är Norbert Robles ett känt namn. Han arbetar i flera olika tekniker, experimenterar med collage etc. Men handkolorerad koppargrafik är nog det första man tänker på när det gäller honom. Det finns något lekf...
Framgången för Stieg Larssons Millennium-trilogi är närmast unik. Eva Gabrielsson som förlorade sin sambo precis innan den första boken i serien kommit ut har svårt att glädjas över världssuccén. Inte nog med att hon förlorat den människa som betydde...
Det har gått några år sedan Norrköpings symfoniorkester spelade i Mjölby, på tiden, verkade det som. Mjölbyborna visade sin uppskattning med stående ovationer. Dock ställde kulturscenen särskilda krav på musikerna. Alla ljud hördes mycket väl, det va...
Videon till "Jag vet vilken dy hon varit i" från Håkan Hellströms senaste album följer en ung tjej i HH-tröja och sjömansskjorta som ser sin hjälte live. Samma tjej, 18-åriga Amanda från Borlänge, får också en stor roll i den kommande Hellströmdokume...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 | 3 |
4 |
5 |
6 |
||||
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
|||
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
|||
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
26 |
27 |
|||
28 |
|||||||||
|